Vetcookin ytimet muodostavat eläinlääkärit, joille koirasi terveys ja hyvinvointi on tärkeää.

Terveyden ja hyvän elämän pohjana on paitsi mielekäs tekeminen ja turvallinen elinympäristö, erityisesti ruokavalio.

Useat ruokinnalliset lainalaisuudet pätevät niin meihin 2-jalkaisiin kuin 4-jalkaisiinkin ystäviimme.

Jo pysyttelemällä ihannepainossa, vähennämme dramaattisesti riskiä sairastua elintasosairauksiin (muun muassa useat aineenvaihdunta- ja tuki- ja liikuntaelinsairaudet).

Työssämme eläinlääkärinä törmäämme lähes päivittäin vaillinaisen taikoiralle vääränlaisen ruokavalion aiheuttamiin ongelmiin kuten ruuansulatushäiriöihin, iho- ja korvaongelmiin sekä hammasongelmiin.

Myös sinänsä hyvää tarkoittava lukuisien makupalojen tarjoaminen koiralle päivittäin on pitemmällä aikavälillä usein vahingollista mm. ylipainon takia.

ELÄINLÄÄKÄRI JAAKKO VÄYRYNEN

• Eläinlääkäri vuodesta 2004

• Pieneläinten hoitoon keskittynyt eläinlääkäri

• Konsultoinut lemmikkirehuteollisuutta

• European society of veterinary & comparative nutrition jäsen

Aktiivista kouluttautumista kotimaassa ja ulkomailla,  mm.

• ESAVS Emergency and crital care I & II - Bern, Sveitsi

• ESAVS Soft tissue surgery, - Wien, Itävalta

• AOVET – principles in small animal fractures, Västerås, Ruotsi

Reilut 10-vuotta eläinlääkärinä toiminut Jaakko huomioi ruokavalion jokaisen potilaan kohdalla. Kun sairautta tai elimistön toimintahäiriötä lähdetään selvittämään, on varmistettava millä tolalla terveydenhoidon perusteet on. Myös toipilailla erityisesti riittävä energian saanti on parantumisen kannalta välttämätöntä.

Erityisesti kotona valmistettavan ruuan eduksi Jaakko näkee kunnon raaka-aineiden lisäksi myös makupalojen antamisen tarpeen vähentymisen kun omistaja saa kanavoitua hellimistunteitaan ruoanlaitossa.